Legea privind responsabilitatea lanțului de aprovizionare este menită să ajute întreprinderile să își asume mai multă responsabilitate pentru interdependențele globale. Conceptul de bază este acela de a se asigura că atât drepturile omului, cât și standardele minime de mediu sunt respectate de-a lungul întregului lanț global de aprovizionare. Prin urmare, începând cu 1 ianuarie 2023, toate întreprinderile din Germania cu peste 3.000 de angajați au fost obligate să își verifice furnizorii pentru a preveni eventualele încălcări. Legea este menită să contribuie la îmbunătățirea și armonizarea respectării drepturilor omului și a standardelor de mediu la nivel mondial.
În acest articol, vă prezentăm cerințele pe care legea le impune companiei dumneavoastră și modul în care poate fi exploatat noul potențial pentru un viitor durabil și ecologic.
Începând cu ianuarie 2023, toate întreprinderile din Germania cu peste 3.000 de angajați sunt obligate să respecte drepturile omului și standardele de mediu în întregul lor lanț de aprovizionare. Acest lucru înseamnă monitorizarea continuă a furnizorilor - în întreaga lume, în caz de îndoială. În cazul în care o companie recunoaște încălcări, aceasta este acum obligată prin lege să ia măsuri pentru a remedia deficiențele.
Pentru a asigura această monitorizare continuă, companiile trebuie să raporteze periodic cu privire la eforturile lor de a respecta drepturile omului și standardele de mediu în lanțurile lor de aprovizionare. Aceste rapoarte trebuie publicate. Acest lucru garantează că o revizuire independentă și, în caz de îndoială, publică poate avea loc în orice moment.
Punerea în aplicare a legii este, de asemenea, monitorizată de Oficiul Federal pentru Economie și Controlul Exporturilor. Orice încălcare poate duce la amenzi și sancțiuni. Prin aceste opțiuni cuprinzătoare de monitorizare, legiuitorul dorește să se asigure că nicio societate nu poate oferi servicii sau produse în Germania al cărei lanț de aprovizionare nu respectă standardele internaționale minime în materie de drepturile omului și de mediu.
Lanțurile de aprovizionare au un impact semnificativ asupra comerțului echitabil și asupra mediului la nivel mondial. Prin urmare, o abordare sustenabilă a lanțurilor de aprovizionare este o contribuție decisivă la îmbunătățirea standardelor la nivel mondial. Tratarea echitabilă a furnizorilor și plata unor prețuri corecte pentru bunuri și servicii nu numai că ajută la îmbunătățirea condițiilor de muncă în țările producătoare, dar reduce și amprenta de mediu a companiei. În acest fel, practicile comerciale echitabile contribuie la îmbunătățirea activă a nivelului de trai al oamenilor și la implementarea unei producții mai durabile pe piața globală.
Lanțurile de aprovizionare funcționează întotdeauna în conformitate cu anumite principii de funcționare. Dacă se ia în considerare doar profitul, există riscul exploatării, al muncii forțate, al muncii copiilor și al condițiilor de muncă necorespunzătoare. Monitorizarea lanțurilor de aprovizionare, pe de altă parte, contribuie la îmbunătățirea condițiilor de muncă la nivel mondial.
Desigur, punerea în aplicare a legii crește în mod semnificativ volumul de muncă pentru companii. Cu toate acestea, aceasta este doar o parte a monedei. Legea este, de asemenea, o oportunitate de a promova practici de afaceri mai conștiente și durabile. Acest lucru oferă oportunitatea de a obține un avantaj competitiv pe termen mediu și lung.
Companiile care se străduiesc în mod activ să respecte drepturile omului și standardele de mediu în lanțurile lor de aprovizionare și care comunică public acest lucru își îmbunătățesc reputația. Acestea sunt percepute din ce în ce mai mult ca un angajator responsabil și durabil. Acest lucru poate contribui la consolidarea încrederii clienților, investitorilor și altor părți interesate și la simplificarea recrutării specialiștilor și managerilor.
În plus, riscurile asociate cu încălcarea drepturilor omului și a standardelor de mediu în lanțurile lor de aprovizionare pot fi reduse la minimum. Dacă se descoperă o încălcare, companiile pot lua măsuri imediate pentru a limita daunele și a minimiza riscul de răspundere juridică și/sau financiară. În plus, prin luarea de măsuri active, compania este scutită de expunerea publică din partea mass-media.
De asemenea, trebuie avut în vedere faptul că întreprinderile care iau măsuri rapide pentru a asigura respectarea drepturilor omului și a standardelor de mediu în lanțurile lor de aprovizionare vor beneficia de o percepție mai pozitivă din partea clienților pe termen mediu și lung. Acest lucru se datorează faptului că din ce în ce mai mulți clienți acordă importanță practicilor comerciale etice și durabile. Îndeplinirea acestor cerințe într-un stadiu incipient promovează fidelitatea clienților pe termen lung, de care companiile beneficiază în mod semnificativ.
Legea privind obligația de diligență în lanțul de aprovizionare reprezintă un pas costisitor, dar important, către îmbunătățirea drepturilor omului și a standardelor de mediu în lanțurile de aprovizionare globale. Aceasta obligă întreprinderile să adopte practici comerciale mai sustenabile. Acest lucru face posibil succesul pe termen lung și, în același timp, contribuția la un viitor mai sustenabil.